De basisagenda

"Mam, we moeten ook een agenda kopen. En de meester heeft gezegd dat we niet zelf een agenda moeten kopen.
We krijgen er één op school omdat we allemaal dezelfde
agenda moeten hebben. Hij kost f3,50. "

"t Zal wel, maar waarom er nou geen miss Piggy agenda mag komen, of een Jip & Janneke ding is wel een raadsel."

Wie naar de site van deze agenda surft, www.basisagenda.nl
(ja, ze hebben zelfs een spetterende site!), ziet al snel de doelstelling achter de gezamenlijke agenda.

"De Basisagenda is een initiatief van de Werkgroep Onderwijs Anderstaligen in Nijmegen en wordt uitgeven door BHM LaVerbe. De oorspronkelijke doelstelling van de eerste Basisagenda voor het schooljaar 1991/1992 was om de multiculturele samenleving op een vanzelfsprekende manier dagelijks onder de aandacht te brengen van leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs. In de loop der jaren is die doelstelling verbreed. Er kwam ruimte voor andere maatschappelijk relevante onderwerpen als milieubescherming, Noord-Zuidrelaties, internet, kinderrechten, enzovoort. Daarnaast bevat De Basisagenda al jarenlang instrumenten om kinderen in de bovenbouw van het primair onderwijs een agenda te leren gebruiken."

In groep 7 wordt dus met deze agenda gewerkt. Tijd voor wat kritische vragen aan meester Dick - Jan.


? Waarom heeft de school gekozen voor deze agenda?

Zoals je zelf kunt zien, is de agenda prima geschikt om de basisprincipes van het werken met een agenda onder de knie te krijgen. Hij is duidelijk, handzaam, zeer kindvriendelijk en praktisch. Het grootste voordeel echter is dat ieder kind dezelfde heeft! En zeker in groep 7 is dat erg gemakkelijk. Je kunt op die manier de kinderen veel sneller aanleren hoe ze goed met een agenda om kunnen gaan. Je kunt immers verwijzen naar paginanummers, naar bepaalde regels, plaatjes, teksten enz. Iedereen ziet dezelfde bladzijde voor zich als we bijvoorbeeld het aardrijkskundehuiswerk opschrijven, het lesrooster invullen enz.


? Hoe bevalt het werken ermee?

Prima! Het is voor kinderen in groep 7 altijd even wennen, dat wel! Iedere dag dat ding mee naar school nemen en dan ook weer mee naar huis, alles er goed inschrijven, regelmatig nakijken of je nog iets moet doen enz. enz. Maar we proberen er veel aandacht aan te besteden, zodat het na verloop van tijd automatisch gaat. Soms is daar nog wel eens wat sturing vanuit school en huis voor nodig. Maar ….. een goed begin is het halve werk!!

?In welke groepen wordt er met deze agenda gewerkt?

In alle groepen 7 en alle groepen 8.

?De site is heel erg modern, flitsend en aantrekkelijk, wat voor indruk heb je van de agenda?


Absoluut dezelfde! Alleen al door de kleuren, de lay-out en de illustraties wordt de nieuwsgierigheid van de kinderen (en van de leerkrachten) direct gewekt. De inhoud vind ik ook geweldig. Door de agenda heen loopt een soort rode lijn, een thema. Dit jaar is dat de Enge Dieren top 12. Maar er staan ook zeer interessante weetjes in. Zo kun je bijvoorbeeld iedere week de betekenis, oorsprong en achtergrond van een woord of uitdrukking lezen. Hoe komen we bijvoorbeeld aan het woord "piepzak"? En wat betekent het? In de basisagenda wordt er antwoord op gegeven. Er staat ook informatie in over internet, over huiswerk maken en noteren (inclusief een heuse huiswerkquiz), over internationale en nationale feesten en nog veeeeeeeel meer. Als je hem eenmaal opendoet, ben je niet snel uitgekeken!!
? Wat wordt er gerealiseerd van de doelstelling?

De multiculturele samenleving komt heel duidelijk naar voren in de basisagenda. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar al die verschillende talen. De ene week staan de dagen en data in het Nederlands, maar even later in het Duits, Frans, Engels, Spaans, Chinees en soms zelfs Arabisch (wel lastig hoor, ineens van rechts naar links werken …). Bovendien staat er ook veel informatie in over de gebruiken en gewoonten in andere landen. Ook over andere maatschappelijke onderwerpen is er veel te vinden. Helaas hebben we niet genoeg tijd om alles van de agenda op school te lezen. Ik hoop dan ook dat kinderen (en ouders) hem thuis ook eens openslaan. En dan niet alleen om te kijken wanneer je ook al weer je spreekbeurt had …..!!

? Tot slot, hoe vinden de kinderen het om met deze agenda te werken:

"De basis agenda er staat veel nieuws in, En tips over leuke en interessante dingen in
Over school. (Martijn)"

"op iedere blz. zie je een kop van een dier
( Naomi & Manuela) "

"Het is een saaie maar ook een beetje een leuke agenda
Ik had de agenda anders verwacht maar er staan wel grappige dingen in.
De belangrijkste dingen staan erin vind ik (Samantha)"

"En er zitten ook belangrijken dingen in zoals: herdenkertjes.
Maar ook een soort toetsen.
Ik vind hem zelf heel leuk. (Thomas)"

"De basisagenda, die vinden we heel leuk.
Sommige kinderen hebben er een hoesje omheen zitten.
In de basisagenda kan je websites vinden. En dat is heel leuk om op te zoeken.
Heel de klas gebruikt die agenda.Het is leuk om dingen in te schrijven.
Bijvoorbeeld wanneer je jou spreekbeurt doet.
(Nienke & Kevita)"

"De basisagenda is handig en leuk
En je kunt je huiswerk in schrijven
En er staat leuke en goede informatie in
En je kunt je rooster er in schrijven"


Toegegeven, de tijd dat de agenda slechts zwart/wit was ligt lichtjaren achter ons, maar deze is wel heel erg leuk!

 

Terug naar Reportages 2001 - 2002. Terug naar Reportages 2001 - 2002.