CITO-TOETS met toetje

De toets waar iedereen het altijd over heeft, die heel moeilijke toets die je in groep 8 moet maken. De toets die bepaalt naar welke school je mag … Zo denken de meeste mensen over deze toets. Natuurlijk is hij belangrijk, natuurlijk is hij moeilijk en natuurlijk vindt de volgende school het belangrijk wat de uitslag is. Maar het is slechts een hulpmiddel om de juiste school te kiezen die bij de leerlingen past. Gelukkig zien steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs de CITO slechts als een hulpmiddel en niet als een bepalende factor.

Zo, dat was de grote-mensen-taal, nu weer gewoon kindertaal. De kinderen van de 3 groepen 8 (75 stuks in totaal; Matthijs was jammer genoeg ziek) moesten op dinsdag-, woensdag en donderdagmorgen keihard werken. Iedere dag moesten ze 4 onderdelen maken. De onderdelen gingen over taal, spelling, rekenen, lezen, geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, kaartlezen enz. In totaal hebben ze wel 290 vragen moeten beantwoorden! Ze hoefden niet uitgebreid de antwoorden op te schrijven, ze stonden er namelijk al. Maar natuurlijk stonden er bij iedere vraag ook foute antwoorden! De kinderen moesten bij iedere vraag het goede antwoord opzoeken, uitrekenen, bedenken enz. Een paar voorbeeldjes:

101 x 101 =

A 1111
B 10001
C 10101
D 10201

Waar moet Marije de komma weglaten?

A Achter: is (r 21)
B Achter: tenminste (r 29)
C Achter: zo (r 37)
D Achter: beleeft (r 39)

Zie afbeelding 3. Hoe verspreidt deze maretak zijn zaden?

A via de wind
B via het water
C via insecten
D via vogels

Op een ingewikkeld antwoordblad moesten ze bij iedere vraag het goede antwoord inkleuren. Niet te dik, niet te dun, niet buiten de lijntjes … nee, het moest precies goed! Best een gepriegel, en ook wel een zware klus, als je bedenkt dat ze dat 290 keer moesten doen!

Na ieder onderdeel (dat meestal 40 minuten duurde) mocht iedereen even een korte pauze houden. De kinderen hadden wat extra eten en drinken meegenomen (sommigen hadden wel érg veel extraatjes bij zich …) en als iedereen met het onderdeel klaar was, konden ze gezellig even met elkaar kletsen en snel even een hapje eten of een slokje drinken. Dat duurde maar kort, want al na een paar minuten moest er weer gewerkt worden en begonnen ze al weer aan de volgende taak.
Maar hierna komt misschien nog wel het spannendste: wat is de uitslag?? 529? 544? Misschien wel 550? We moeten het nog even afwachten. Hopelijk hebben we de uitslag de week na de voorjaarsvakantie binnen …

Meester Dick-Jan heeft die 10e, 11e en 12e februari de digitale camera meegenomen in zijn klas en stiekem (zonder dat de kinderen het doorhadden) heeft hij een stel foto’s gemaakt. Bekijk ze maar eens!

Als je nu denkt dat het na de derde CITO-ochtend afgelopen was, dan heb je het mis! Er was nog een toetje. Als verrassing zijn alle kinderen (en hun meester en juffen) naar de Merwehal geweest om daar de vermoeiende week op een gezellige manier af te sluiten. Verdeeld over 13 banen mocht iedereen een uurtje bowlen op de bowlingbaan. Onder discogedreun en met flitsende gekleurde lichten probeerde iedereen zoveel mogelijk kegels om te gooien. Maar ach, ook al had lang niet iedereen een hoog puntenaantal, het was enorm gezellig. Toch best leuk, die CITO ……

De ouders die vrijdagmiddag op de fiets mee geweest zijn: hartelijk bedankt voor jullie begeleiding!
En Sylvia: dank je wel voor je foto’s van het bowlen!

Meester Dick-Jan

Klik HIER voor de foto's.

Terug naar Reportages 2003 - 2004. Terug naar Reportages 2003- 2004.