Kleutervoorlezen

Op vrijdagmorgen kun je in groep 1/2 van juf Ria en juf Jacqueline wel heel grote kleuters aantreffen. Kleuters van een jaar of 11 …… om precies te zijn: kinderen uit de groep van juf Mathilde.
Ze zijn daar niet geparkeerd vanwege hun gedrag of zo …. denk dat vooral niet. Ze worden er aan het werk gezet! Er wordt op ze gerekend door de kleuters. Met een voorleesboek in de hand wordt een plekje gezocht waar er in alle rust kan worden voorgelezen. Dat kan aan een tafeltje zijn, op de dikke kussens, ergens in een “hoek” of zelfs in het lokaal van groep 7.

Voor de kleuters is het genieten, ze vragen zelfs of ze de volgende keer weer dezelfde juf of meester mogen. En helemaal naar de klas van groep 7 mogen, dát is nog eens extra leuk.

Juf Jacqueline let op dat alles goed verloopt. Het is niet zomaar “voor de aardigheid”, dit kleutervoorlezen. Het is de bedoeling dat de kleuters op deze manier meer bij het voorlezen betrokken worden.

En hoe vinden de voorlezers het?

"Juf, het was best leuk maar hij zat niet op te letten, wat moet ik dan doen?"
“Juf, hij vond de bouwhoek leuker dan mijn boek, wat doe ik hiermee?”
“Juf, ze vond het verhaal niet zo leuk, hoe kan ik dat veranderen?”
“Ik was een beetje snel klaar, wat moet ik nu doen?”
“Juf, dit is leuk, ik lijk zelf wel een juf, nu weet ik wat ik later worden wil.”

Klik HIER voor de foto's.

Terug naar Reportages 2003 - 2004. Terug naar Reportages 2003- 2004.