Project Rondje Dordt – hoe gaat het er mee?

Er wordt héél hard gewerkt aan het project ….. de klassen zijn er leeg van! Dat heeft natuurlijk te maken met alle uitstapjes die de kinderen maken. Er wordt gewandeld in het centrum van Dordrecht, er wordt door de Biesbosch gestruind, de markt wordt bezocht, de groepen 3 gebruikten de waterbus en er is zelfs een groep op bezoek geweest in de Sequoia!

Ook in de klassen wordt hard gewerkt. Soms lijkt de school wel op een timmermanswerkplaats: overal hoor je getimmer, gezaag en gerommel. De vloeren liggen bezaaid met allerlei afval en de stofzuigers maken overuren.

Voor iedereen die toch wel een beetje nieuwsgierig is geworden, maken we even een rondje door de school.

Eerst maar eens even kijken op locatie 821.

Op dinsdag heeft groep 5 van juf Annienke het ruige Biesboschpad gelopen.
Nathan is helemaal enthousiast over de botten van herten die hij heeft gevonden. Trots toont hij alle botten die hij in een plastic tas bij zich heeft. Volgens juf Annienke zaten de kinderen van top tot teen onder de modder.

Groep 1/2 van juf Atie en juf Adri werkt over Wonen in Dordrecht. Leren kinderen wel iets van een project? Een ouder uit deze groep kwam met het volgende verhaal. Afgelopen zaterdag waren we met elkaar naar de stad geweest. Op de terugweg zit onze zoon Fer op de achterbank en zegt: “Kijk een trapgevel” Helemaal verbaasd zeg ik: “Wat zei je?” “O, dat huis waar we net langs reden heeft een trapgevel. Daar hebben we het in de klas over gehad.”

Groep 1/2 van juf Ria en juf Jacqueline werkt over het station en Restaurant Boekmans. Thirza en Romy zijn met bruine verf woorden op de ramen aan het verven. Op de vraag of dat wel mag, antwoorden beiden: “Ja, want dat heeft Boekmans ook!!!”

Groep 1/2 van juf Sandra en juf Froukje werkt over huizen in de binnenstad en in onze wijk. In deze groep zijn niet alleen de kinderen heel enthousiast tijdens het maken van gipsstenen, maar ook juf Sandra. Ze vertelt dat er in haar klas tijdens de tentoonstelling een heuse wedstrijd wordt gehouden en dat de winnaar een prachtig bouwpakket zal krijgen.

In groep 8 van juf Mathilde tref ik 2 dames van het VVV aan die de leerlingen informeren over hoe zij werken. Na de uitleg, het beantwoorden van vele vragen en het uitdelen van diverse folders over Dordrecht zullen de leerlingen de taak van deze dames op de presentatieavond overnemen.

Groep 7 van juf Judith (zij werken over Kunstmin) is zeer geïnteresseerd aan het luisteren naar een meneer die allerlei goocheltrucs voordoet. Dat gaat wat worden op de avond van de tentoonstelling!

Op de gang zijn Danita en Naomi uit de groep van meester Dick-Jan op een plattegrond druk op zoek naar de Augustijnenkerk. Ze hebben telefonisch een afspraak gemaakt voor een rondleiding. “Hoe komen we daar? Kijk hier is de Nieuwstraat…... nee, wacht eerst de Drievriendenhof……” In groepjes moeten deze leerlingen een presentatie verzorgen in de klas. Alles mogen ze zelf bepalen, als het maar in het thema past.

Dan even door naar locatie 196.

In de gang bij het lokaal van groep 4 van juf Lies staat een aantal kinderen met hun jas aan. Volgens Chantal gaan ze met de groep naar museum Simon van Gijn, omdat ze daar allemaal oude spullen hebben. Ze wijst een jongen aan die ook Simon heet. Simon knikt, maar hij vindt het jammer dat ze in het museum geen skeletten hebben. Uit de jas van Melissa komt een folder van het museum die ze van thuis heeft meegenomen. Vol trots laat ze de folder aan de andere kinderen zien.

In groep 0/1 van juf Klazien is een groepje kinderen vol ijver bezig met het beplakken, kleuren en in elkaar zetten van clowns in het kader van het thema Circus Royal. Layton toont zijn clown en is helemaal vol van het beplakte jasje. Joyce is de eerste die klaar is met haar clown en wil dat natuurlijk aan iedereen laten zien.

In groep 1/2 van juf Erna en juf Roelie zitten in een hoek van het lokaal Roel en Joost hun gezichten voor de spiegel te schminken als echte clowns. Op een andere plek wordt hard gewerkt aan woonwagens en Corné en Melissa zijn kleding aan het passen voor een heuse circusact. Als ik aan Corné vraag of hij iets van zijn kunnen wil laten zien, antwoordt hij dat ik dan eerst een kaartje moet kopen bij Dennis. Hoezo zakelijk!!! Daar kan dhr. Teutenberg nog wat van leren. Dennis zit in een andere hoek van het lokaal druk te telefoneren … de telefonische reserveringen stromen binnen. Voor liefhebbers de tip: Wees er snel bij want vol is vol!!

Lennart en Robbert in groep 1/2 van juf Yvonne en juf Els hebben net een kop van een koe uitgeknipt en zijn die aan het beplakken. Ze bespreken met elkaar hoe ze de neus zullen maken. Na een aantal mogelijkheden te hebben overwogen, besluiten ze een grote zwarte prop als neus te nemen. Ze smeren de prop aan alle kanten dik met lijm in en plaatsen de neus op de koe. Als het aan deze 2 jongens ligt, zullen bezoekers tijdens de tentoonstelling ogen tekort komen bij het zien van hun kinderboerderij “Weizigt”!

Een natte boel is het in de groep van juf Elsa en juf Ute waar gewerkt wordt over het zwembad. Daan en Lotte zijn hun eigen zwembad aan het maken. Daan geeft de mensen in zijn zwembad een zwembroek. Lotte daarentegen vindt een badpak veel leuker, want zij is toch een meisje. Natuurlijk is de kleur wel roze

Op vrijdagmorgen is er in Dordrecht markt, dus ook in groep 1/2 van juf Judith. Allerlei marktkramen zijn er vertegenwoordigd. Nicole toont de bloemenkraam. Niels gaat meteen naar de groentenkraam en wijst de bananen aan die hij heeft meegenomen. Het enthousiasme van Niels en Nicole werkt aanstekelijk, je krijgt meteen zin krijgt om allerlei dingen te gaan kopen. Wat zal hier op de tentoonstellingsdag veel worden verkocht!

In de gang zijn schilders uit groep 1/2 van juf Fien en juf Janny bezig met het schilderen van het hoogste gebouw in Stadspolders, “De Sequoa”. In ploegen wordt deze klus door de leerlingen aangepakt. Vera en Dennis werken ijverig door, want het moet allemaal op tijd af zijn.

Pffffffff …….. dat is niet mis, wat er allemaal gebeurt tijdens zo’n project! En dan hebben we nog niet eens in alle klassen kunnen kijken ……

 

 

In elk geval: stilzitten doen de juffen, meesters en kinderen niet tijdens een project. En de vele, vele hulpouders ook niet!

Op donderdag 11 maart kan alles bekeken worden tijdens de tentoonstelling
van 16.30 uur tot 20.30 uur.
U komt toch ook?

Meester Jan

Klik HIER voor maar liefst 64 foto's.

Terug naar Reportages 2003 - 2004. Terug naar Reportages 2003- 2004.