Een schatkist in groep 1/2!

 

Op een dag stond hij er, in de groepen 1/2, een complete schatkist! Een schatkist om uit te leren … de methode Schatkist.

Naar aanleiding van de cursus basisontwikkeling is er voor de onderbouw de nieuwe methode Schatkist gekomen. In de onderbouw werd al gewerkt aan de hand van thema’s en kwam het onderdeel zelfstandigheid van het jonge kind steeds meer aan de orde. Leer- en tussendoelen deden vanuit het ministerie van onderwijs hun intrede en de kinderen werden in hun ontwikkeling gevolgd.

In Schatkist staat het kind centraal: leren is en blijft leuk. Ieder kind werkt op zijn eigen wijze, maar wel volgens overeenkomsten of lijnen waarlangs de ontwikkeling loopt. De activiteiten passen bij de belevingswereld van de kinderen.

Wij kiezen 8 thema’s per jaar. Ieder thema duurt ongeveer 3 à 4 weken. Zo hebben we onlangs het thema winter afgesloten, waarbij de leerkracht kon kiezen uit : Kikker in de kou, Kikker is verliefd, feest en tijd. Tijdens zo’n thema komen bepaalde routines steeds terug, zoals de lettermuur, de cijfermuur, de tijdwijzer en niet te vergeten Pompom. Zo leren kinderen spelend ervaringen op te doen tijdens betekenisvolle activiteiten en worden de hoeken er actief bij betrokken.

Pompom is ons ‘vriendje’ dat ons helpt. Hij komt bij ons op bezoek in de hoeken, gaat mee met uitjes en kijkt bij onze speellessen. Hij stond ook al eens op de website. Hieronder staat een interview met hem en hij is ook te zien op de foto’s.

Juf Janny, juf Klazien en juf Fien bedankt voor jullie hulp bij deze reportage!

Meester Freddie.

Klik HIER voor het interview met PomPom
Klik HIER voor foto’s over schatkistthema “feest”
Klik HIER voor foto’s over schatkistthema “kikker”
Klik HIER voor foto’s over schatkistthema “tijd”

Terug naar Reportages 2004 - 2005 Terug naar Reportages 2004 - 2005